Thursday, April 11, 2013

Kuli Yang Pintar

Seorang ulama, Abu Bakr bin Abdullah al-Muzani, lalu di hadapan seorang kuli. Sambil memikul barang kuli itu berkata, “Segala puji bagi Allah, dan aku meminta ampun kepada Allah.”

Abu Bakr al-Muzani menunggu orang tersebut meletakkan barang, yang dipikulnya. Kemudian dia bertanya kepada kuli itu, “Bolehkah engkau mengatakan yang lebih baik daripada ucapanmu tadi?”

Orang tersebut menjawab, “Ya betul. Aku boleh mengatakan yang lebih baik lagi. Aku membaca Kitabullah, kemudian aku temui di dalamnya yang mengatakan bahawa manusia itu berada di antara nikmat dan dosa. Oleh itu aku memuji Allah atas nikmat-nikmat-Nya yang sempurna dan aku meminta ampunan kepada-Nya atas dosa-dosaku.”

Abu Bakar al-Muzani kemudian berkata, “Kuli ini lebih pintar daripada Bakr (dirinya sendiri).”

Sebenarnya kuli itu lebih pintar daripada kebanyakan kita. Dia membaca Kitabullah, memahaminya serta mengamalkannya dengan baik. Sementara kebanyakan kita beroleh banyak nikmat tapi tidak mahu atau lupa mensyukurinya, memiliki dosa-dosa tapi tidak mahu atau lalai daripada memohon ampunan-Nya ....

Maka marilah kita ambil pelajaran daripada kuli yang bijak tersebut. Mulai hari ini perbanyakkanlah syukur dan istighfar kita kepada-Nya.

Daripada buku 'Bersyukurlah Kerana-Nya'

No comments:

Post a Comment