Wednesday, July 17, 2013

Bersyukurlah Kerana-Nya:Syed Alwi Alatas - luv2612


Dicatat oleh luv2612


Assalamualaikum w.b.t..

Sebenarnya buku ni aku nak bagi kat kawan. Tapi sebelum bagi nak baca gak sket. hehe..Maaf Kak Leha...

Bagi aku buku ni best sebab dia bagi kisah-kisah santai yang bersesuaian dengan tajuk. Kisah-kisah yang diutarakan mengingatkan kita betapa kita harus bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kita.

Kebolehan kita menyedut udara untuk bernafas, melihat pelbagai warna, bentuk dan rupa di sekeliling kita dan macam-macam lagi nikmat Allah yang tak dapat kita sebut kerana terlalu banyaknya nikmat Allah itu. Syukur Alhamdulillah.



Membaca buku ni mengingatkan aku pada peristiwa masa mula-mula aku diserang SLE (Lupus). Malam serangan tu aku terpaksa solat duduk kerana sendi dah rasa keras dan tak boleh bergerak..Esoknya suami terus bawa aku balik KK. Lebih kurang 2 minggu aku lumpuh (cuma bezanya kaki dan tangan masih rasa). Nak gerak kaki dan tangan semua suami yang tolong buat. SLE ni ada simptom kemurungan. Sepanjang sakit tu aku tak banyak bercakap. Rasa nak mati je (Astagfirullah al'Azim..nasib baik aku ingat aku ni orang Islam..).

Suami dukung aku, bawa berubat ke sana-sini..berurut, minta ustaz tolong bacakan ayat-ayat Quran, bawa ke klinik. Besarnya pengorbanan suami masa tu hanya Allah yang dapat membalas. Syukur sangat dapat suami yang baik. Bila dah tak boleh berjalan camtu, baru aku tau betapa nikmatnya berjalan dan betapa cemburunya aku melihat orang boleh ke sana-sini tanpa menyusahkan orang lain.

Akhirnya seorang ustaz, yang merupakan pensyarah di UMS cadangkan klinik Dr. Ahmad di Likas. Dr. Ahmad ni detail periksa pesakit dia. Memang terbaik. Kalau sebelum ni Doktor-doktor lain kata aku demam biasa la, simptom pregnant la, tapi Dr. Ahmad terus rujuk aku ke QEH setelah dia dapat kaitkan semua simptom dan blood test.

Hari kedua aku di QEH, Doktor terus bagi steroid 12 biji suh telan. Nak tau apa jadi pastu..? Gila beb..aku boleh jalan dengan selamba je pas makan steroid tu 6 biji (6 biji lagi aku suh suami buang..hehe..mengelat..)..

Aku cakap kat suami,
"agak-agak, kalau ayang makan 12 biji tadi mesti boleh berlarikan..?!"...hehe..

tapi, Ya Allah..rupanya berjalan ni nikmatnya tidak terkira. Aku sampai belek2 kaki tak percaya aku boleh berjalan semula..Alhamdulillah..

Hikmah sakit SLE ni..hmm..aku dah tau suami aku bukan suami sebarangan. Ya Allah, terima kasih kerana menetapkan jodohku dengannya.

So, berbalik kepada buku tadi..aku recommend korang membacanya. Harga Malaya RM 25.00, Borneo RM27.00..hehe bagitau harga siap-siap supaya korang boleh bajet duit..

http://kitapemburu.blogspot.com/2013/06/bersyukurlah-kerana-nyasyed-alwi-alatas.html

No comments:

Post a Comment