Monday, June 10, 2013

Entri Tambahan ~ Bersyukurlah Kerana-Nya


Tajuk Buku : Bersyukurlah Kerana-Nya
Nama Penulis : Syed Alwi Alatas
Diterbitkan Oleh : Galeri Ilmu Sdn Bhd, Petaling Jaya Selangor.
Dicetak Oleh : 165 Print Solutions Sdn. Bhd
Bilangan muka surat : 327 Muka Surat

Buku tarbiah rohani ini, ditulis oleh Syed Alwi Alatas, yang bertajuk ‘Bersyukurlah Kerana-Nya’. Tujuan buku ini ditulis ialah berharap agar pembaca dapat memahami betapa pentingnya mensyukuri nikmat serta mengetahui perkara yang perlu dilakukan dalam bersyukur kepada Allah. Semakin banyak manusia bersyukur, akan semakin banyak kebahagiaan yang mereka rasai.

Setiap saat yang berlalu dalam kehidupan manusia, dilimpahi nikmat daripada Allah. Setiap udara yang disedut dan dihembus keluar, setiap degup dan nadi yang berdenyut dan setiap apa yang ada pada diri kita kecapi. Namun, berapa ramai antara kita yang memanjatkan syukur dan berterima kasih kepada Allah? Bersyukurlah kerananya membuka mata hati kita untuk melihat betapa banyaknya nikmat yang dikecapi lantas mendorong kita menjadi hamba-NYA yang bersyukur.

Justeru, penulis menerangkan tentang terlalu banyak nikmat yang dilimpahkan oleh Allah kepada umatnya. Sayangnya, manusia sering lalai dan lupa untuk bersyukur. Manusia lebih ingin mencapai perkara yang diimpikan daripada menghargai apa yang mereka ada. Setiap kata-kata yang ditulis menggambarkan betapa pentingnya untuk bersyukur supaya tidak menjadi hamba Allah yang kufur.

Kesimpulannya, buku jenis tarbiah rohani ini merupakan buku yang sangat berfaedah untuk dibaca bagi memberi kesedaran terhadap pembaca. Buku yang penuh kata-kata motivasi dan tarbiah ini haruslah dijadikan sebagai bacaan utama dalam melayari sebuah kehidupan sebagai hamba yang soleh.

http://aqilamohdnoor.blogspot.com/2013/05/entri-tambahan-bersyukurlah-kerana-nya.html

No comments:

Post a Comment